Som produktivitetsnörd blir man ibland förälskad i programvaror. Rescuetime är ett sånt tillfälle.

RescueTime_Basics___RescueTime

Ett program som övervakar allt du gör på din egen dator (du kan givetvis stänga av och pausa när du vill) och kategoriserar rubbet i projekt, i kategorier och visar vad du gör och när du gör det. I snygga grafer, i diagram och i olika rapporter.

RescueTime___Dashboard_2Andra program finns, där du får skriva in det mesta själv. Det slutar oftast med att man provar att registrera en vecka eller två, sen är man tillbaka till verklighetens vardag och det faller bort.  Dessutom kan programmen som gör något automatiskt, inte skilja på saker. Det slutar då med att den räknar fel, att du har surfat hela dagen bara för att du glömde fönstret igång, utan att du ens suttit vid datorn.

Med RescueTime är det annorlunda. Den mäter när du är aktiv, vilket fönster du är inne i just nu. Det betyder att du kan installera programmet på flera datorer och ändå ha koll. Eftersom du oftast inte är AKTIV exakt samtidigt, så blir det bra koll ändå.

Dessutom kan du välja att vissa ord alltid ska hamna på vissa projekt.

RescueTime___Dashboard

Jag kan alltså skapa projeket Ferdi.se och lägga till ferdibloggen och ferdi som taggar. Så fort jag skapar ett dokument som innehåller ferdibloggen så kommer det automatiskt registreras hur mycket tid som går åt till rätt prjojekt. Läser jag en textfil som innehåller Ferdi i filnamnet, kommer även den hamna på rätt projekt. Samma som jag surfar in på Ferdi, så hamnar tiden rätt. Ni fattar, full koll dels på hur mycket tid du lägger i respektive program, koll på vilka sidor du är inne på och koll på vilka projekt de hör till. [icon icon=”cash”]

Det fina med programmet är alltså att den loggar vilka sidor du varit inne på och hur länge du varit aktiv på dem. Jobbar du med flera olika projekt, har flera kunder där du har svårt att veta exakt hur mycket tid som går till varje, så är detta perfekt.

Som en sista del, kan dessutom hela företaget köra detta. Då hjälps man åt med kategoriseringen och man får koll på hur mycket tid som går till nyhetsläsande och sociala medier, mot hur länge personal jobbar på presentationer. Visst, det är sura miner eftersom det liknar övervak, men har man attityden att man vill få hjälp med kategoriseringen och få hjälp med att se NÄR vi som företag är som mest produktiva, så är det här något som verkligen kan göra underverk. Dessutom kan du själv ta bort vissa saker och manuellt skriva in. Kommer du på dig med att ha slösat bort en förmiddag på ”fel sida” på internet, kan du alltså ta bort den registreringen och lägga in ”jobbade med något” istället. Då är man tillbaka till att skriva in manuellt, men ibland kan det vara läge.

RescueTime_Basics___RescueTime_1

Totalt, så är det här så galet bra ide. För mindre grupper, som har förtroende för varandra och som verkligen vill veta när man är som effektivast, eller var tiden tar vägen, är det här ett underbart verktyg. För patroner som misstror sin personal och som vill övervaka i smyg, är det kanske bättre att lägga pengarna på teambuidling eller på en psykolog.

Och en sak till, du har knappen FOCUS. När du trycker på den så ser programmet till att du INTE kan gå in på hemsidor eller i program som du fördefinerat som distraherande. Allt sånt väljer du själv sakta men säkert, vilka sidor och program som är produktiva och vilka som är distraherande. När du väljer att trycka fokus, får du välja tid, hur länge du ska jobba med det du vill. Sen kopplas allt bort, som inte har med jobb att göra. Det är verkligen intressant och helt i linje med nya sätt att använda sig av produtivitet. Pomodoro är en teknik som är populär nu, det här kan vara ett verktyg för att köra en pomodoro-session, eller vad det nu kallas. Viss tid utan störningar.

Här är fokusknappen, som kanske förändrar ditt liv? 😉 RescueTime_Product_Tour___RescueTime

Du kan prova programmet gratis på den här länken: http://rescuetime.com/ref/623785

Här är lite grafik från min statistik.

Länkar:
https://www.rescuetime.com/rescuetime-basics

RescueTime___Dashboard_2

Video att visa chefen: