MacWorld

Jag ska erkänna att en av de viktigaste egenskaperna jag sökte när jag köpte iPad var just att kunna köpa och läsa tidningar, utan att behöva ha tidningar liggandes i lådor till höger och vänster, utan att behöva gå till pappersinsamling med tunga kassar en gång i månaden och utan att behöva leta efter varenda artikel i gamla tidningar, såfort man kommer på att man vill visa någon något man läst.

Har jag alla tidningar och böcker i en iPad så kommer jag kunna söka i artiklarna och kommer alltid ha tidningarna med mig, vilket gör att vissa hetska diskussioner runt fikabordet kan avslutas lika kvickt som jag hinner hitta artikeln eller ämnet vi försöker diskutera.

Så, lyckan var gjord när jag laddade hem appen Qiosk och på så vis fick de flesta tidningar med mig vart jag än gick. Men nu har jag provat MacWorld, innan jag provade så var jag en kossa som aldrig sett grönt gräs. Jag var fullkomligt nöjd med att läsa en inscannad version av en vanlig tidning, nu var den ju digital! Men när jag nu provat MacWorld så inser jag vad det här med iPad kommer att göra med världen, något stort är på gång och det kommer bli så jäkla häftigt!

Tidningen Macworld köper du som en app i appstore, den kostar 75kr vilket är i dyraste laget. Men, här är det inte bara en tidning som blivit inscannad utan den är verkligen tillverkad som en blandning mellan tidning och webbsida.

OK, några exempel på vad tusan jag pratar om:
Tidningen är otroligt snygg, det är lite svårt att förklara men du drar ner texten med fingret för att fortsätta läsa, medan bilderna som hör till texten byts ut i större format. Ett bättre exempel är att bakgrundsbilderna byts varefter du skrollar ner i artikeln, beroende på vad artikeln nu handlar om. Ungefär så, är det hela tiden, utan att det på något vis är störande. Men, ännu bättre är att tidningen är interaktiv, ser du en annonssida från Microsoft på deras Officeversion så ser den ut som en vanlig annons, med den lilla skillnaden att du kan trycka på play på en bild och på så vis även få en videopresentation av produkten. Läser du istället om appar så kan du bara klicka på länken så hamnar du direkt på AppStore och kan köpa respektive. Samma sak gäller såklart med länkar till vanliga produkter eller prylar, med ett klick är du på tillverkarens sida och med några klick till har du köpt produkten…

Det här är ju såklart bara början, får producenter fila på det här ett tag så klår snart surfplatteversionerna vanliga tidningar med hästlängder.

Och det är så bra för så många på samma gång, inte bara konsumenterna får en bättre och enklare produkt, den blir förhoppningsvis billigare också, dessutom får annonsörerna inte bara små bilder i tidningarna, de kan visa upp filmer och prata med kunden, om kunden så vill. På det så kan såklart annonsören spåra vad kunderna klickar på, något som är det enda av vikt för att veta om annonsen verkligen lästes eller skummades förbi. Det blir en god cirkel, annonsörerna kan nästa gång betala mer eftersom de får svart på vitt att kampanjen fungerar och priset på tidningen kan fortsätta att sjunka eftersom redaktionen får in mer pengar.

Det kommer hända så sjukt mycket kul med tidningar och böcker på surfplattor, det här känns som mediet alla har väntat på. Vanlig tidning är sådär, webben är sådär. Vill man sitta i soffan och bara slötitta i en tidning kräver webben alltförmycket interaktion från användaren, man måste klicka sig vidare hundra gånger och är ändå inte säker på att man läst allt i dagens ”upplaga”. På en platta får du fördelarna från allt, du klickar – om du vill – men vill du slöläsa så blir även det en lite bättre upplevelse.

Allt bättre för lägre pris, det är en kombination som uppskattas! Sänk MacWorlds pris med en tjuga så har ni satt en standard på hur tidningar ska distribueras och prissättas i det här landet.

MacWorld för iPad
IDG
Category: News
Updated: dec 10, 2010